Практика

Чи відмінять відстрочку для студентів, які здобувають другу вищу освіту

Чи відмінять відстрочку для студентів, які здобувають другу вищу освіту
Все частіше від народних депутатів поступають ініціативи стосовно звуження переліку осіб, які підлягають відстрочці від призову на військову службу. В тому числі це стосується студентів, які навчаються за денною формою навчання, але здобувають другу чи третю освіту.

Так, 04.09.2023 у Верховній Раді України було зареєстровано законопроект «Про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"».
Проектом Закону пропонується викласти у новій редакції абзац другий і третій частини третьої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Так, замість чинної редакції абзацу другого частини третьої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» про те, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають «здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;» пропонується нова редакція такого змісту:

«здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які за денною або дуальною формами здобуття освіти здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній Законом України «Про освіту», якщо навчання було розпочато не пізніше року досягнення здобувачем освіти 30-річного віку, а також докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти».

Раніше юристи юридичної компанії INSEININ пояснювали про неможливість прийняття даного законопроекту через наявність порушень принципів рівності, недискримінації та базового конституційного права на освіту.
Комітет з питань інтеграції України до Європейського Союзу (далі-Комітет) надав свій висновок стосовно законопроекту від 12.09.2023 року.

Рішенням Комітету проєкт Закону у запропонованій редакції не відповідає праву Європейського Союзу, оскільки не забезпечує відповідність принципам рівності та недискримінації.

Свою позицію Комітет аргументує наступним: суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації передбаченого у статті 53 Конституції України права людини на освіту, регулює Закон України «Про освіту». У статті 3 цього Закону зазначено, що право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя. Аналіз цього положення дозволяє дійти висновку, що особи, які здобувають другу чи наступну вищу освіти за іншою спеціальністю з метою оволодіння новою професією не повинні зазнавати дискримінації на підставі наявності попередньої вищої освіти чи її рівня. Крім того, у згаданій статті зазначається, що право на освіту гарантується, зокрема, незалежно від віку, а також інших обставин та ознак. Це право особи може реалізовуватися шляхом здобуття освіти на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів. Також право на освіту не може бути обмежене законом.

Тому якщо метою і завданнями прийняття цього законопроекту, як зазначено у пояснювальній записці, є: «утвердження в Україні верховенства права;забезпечення захисту національних інтересів у сфері національної безпеки і оборони України; усунення соціальної несправедливості у виконанні конституційного обов’язку громадянами щодо захисту Батьківщини; утвердження конституційної норми щодо рівності всіх громадян перед Законом; збільшення мобілізаційних спроможностей держави і Збройних Сил України», то має бути передбачене однакове регулювання для всіх осіб, приналежних до груп, про які йдеться у законопроекті, без розрізнення за віком та наявністю попередньої освіти та/або її рівня.

Рівність і недопустимість дискримінації особи є фундаментальними цінностями не лише Європейського Союзу, але також і конституційними принципами національної правової системи України. Право громадян на рівність передбачене у статті 24 Конституції України і відповідно до статті 64 Конституції України не може бути обмежене в умовах воєнного або надзвичайного стану.

Тому на думку, юристів юридичної компанії INSEININ даний законопроект не підлягає прийняттю через порушення європейських норм та принципів рівності та недискримінації.
У Юридичній компанії INSEININ є команда кваліфікованих адвокатів, які мають значний досвід у сфері отримання відстрочки від призову на військову службу. Наші адвокати забезпечують комплексний підхід до вирішення проблем клієнтів та надають їм необхідну підтримку на кожному етапі отримання відстрочки.

Для отримання консультації можна звертатись за номерами +380 97 507 06 53 або +380 93 228 01 24 (WhatsApp, Viber, Telegram).

Чи залишайте форму зворотнього звʼязку — ЗВОРОТНІЙ ДЗВІНОК

Також ви можете РОЗРАХУВАТИ ВАРТІСТЬ ПОСЛУГИ