Проект Закону про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проєкту Закону України «Про внесення змін до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо прав педагогічних працівників та здобувачів освіти».
Обґрунтування необхідності прийняття акта
Статтею 53 Конституції України кожному гарантовано право на освіту. Водночас, відповідно до статті 64 Конституції України у зв’язку з повномасштабною збройною агресією РФ проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, на території України запроваджено правовий режим воєнного стану, що передбачає можливість тимчасового обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина (зокрема і права на освіту) на період його дії. Статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» за здобувачами професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистентами-стажистами, аспірантами та докторантами, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти, а також за науково-педагогічними і науковими працівниками закладів вищої освіти з науковими ступенями зберігається відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації.
Водночас, практика застосування цієї норми у період повномасштабної збройної агресії засвідчила певні зловживання, пов’язані з повторним вступом військовозобов’язаних чоловіків призовного віку до закладів освіти для здобуття рівня, що є рівним або нижчим за раніше отриманий. За останнє півріччя суттєво зросла кількість здобувачів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти з числа військовозобов’язаних віком понад 25 років (до 17 338 та 75 618 осіб відповідно).
Статтею 53 Конституції України кожному гарантовано право на освіту. Водночас, відповідно до статті 64 Конституції України у зв’язку з повномасштабною збройною агресією РФ проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, на території України запроваджено правовий режим воєнного стану, що передбачає можливість тимчасового обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина (зокрема і права на освіту) на період його дії. Статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» за здобувачами професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистентами-стажистами, аспірантами та докторантами, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти, а також за науково-педагогічними і науковими працівниками закладів вищої освіти з науковими ступенями зберігається відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації.
Водночас, практика застосування цієї норми у період повномасштабної збройної агресії засвідчила певні зловживання, пов’язані з повторним вступом військовозобов’язаних чоловіків призовного віку до закладів освіти для здобуття рівня, що є рівним або нижчим за раніше отриманий. За останнє півріччя суттєво зросла кількість здобувачів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти з числа військовозобов’язаних віком понад 25 років (до 17 338 та 75 618 осіб відповідно).

З урахуванням наведеного, з метою усунення наявних прогалин в законодавстві в частині реалізації здобувачами освіти права на відстрочку від призову на військову службу Кабінетом Міністрів України зареєстровані законопроєкти за № 13193 та № 13634. Зазначеними законопроєктами, зокрема, передбачено також уточнення положень пункту 2 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” в частині права педагогічних працівників закладів вищої освіти на відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації.
Відповідно до діючої редакції пункту 2 частини статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» зазначене право надається науковим і науково-педагогічним працівникам закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічним працівникам закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти. Водночас, Законом України від 6 червня 2024 року № 3791-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки наукової роботи в закладах вищої освіти» посилено значення наукової роботи в закладах вищої освіти, у зв’язку з чим частина науково-педагогічних працівників з науковими ступенями перейде до складу педагогічних працівників.
Відповідно до діючої редакції пункту 2 частини статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» зазначене право надається науковим і науково-педагогічним працівникам закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічним працівникам закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти. Водночас, Законом України від 6 червня 2024 року № 3791-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки наукової роботи в закладах вищої освіти» посилено значення наукової роботи в закладах вищої освіти, у зв’язку з чим частина науково-педагогічних працівників з науковими ступенями перейде до складу педагогічних працівників.

Крім того, одним із важливих напрямків трансформації вищої освіти є розмежування навчальної та наукової роботи в закладах вищої освіти, що має на меті залучення фахівців з практичним досвідом роботи на посади педагогічних працівників за рахунок збільшення їх навчальної складової в межах робочого часу.
Водночас, діючою редакцією Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не охоплено педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, що здійснюють викладацьку діяльність без наукового ступеня, що створює загрозу невиконання мобілізаційного завдання із забезпечення в умовах воєнного стану державних гарантій у сфері освіти для задоволення потреб національної економіки, військових формувань та населення України, визначеного статтею 571 Закону України «Про освіту» і додатком 8 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2018 року.
Згідно з Доповіддю про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2024 році, підготовленою
Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, у ЄДЕБО містяться відомості про 93 750 осіб, що здійснюють викладацьку діяльність у закладах вищої освіти за основним місцем роботи, з яких 39 492 — чоловіки. При цьому 91,2 відсотка з них вже мають науковий ступінь і, відповідно, охоплені чинною нормою закону.
Таким чином, розширення категорій надання відстрочки педагогічним і науково-педагогічним працівникам закладів вищої освіти незалежно від наявності наукового ступеня не призведе до суттєвого скорочення мобілізаційного потенціалу держави, але сприятиме залученню фахівців-практиків до викладацької
діяльності у закладах вищої освіти, зберегти кадровий потенціал та забезпечити безперервність освітнього процесу.
3. Основні положення проєкту акта
Проєктом Закону передбачається забезпечити в умовах воєнного стану державні гарантії у сфері освіти для задоволення потреб національної економіки, військових формувань та населення України. Законопроєкт передбачає уточнення порядку та усунення існуючих прогалин у законодавстві в частині реалізації здобувачами освіти права на відстрочку на військову службу за призовом під час мобілізації, а також розширення відповідного права на педагогічних і науково-педагогічних працівників незалежно від наявності в них наукового ступеня.
4. Правові аспекти
У відповідній сфері суспільних відносин діють:
Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»;
Закон України «Про правовий режим воєнного стану»;
Закон України «Про освіту»;
Закон України «Про вищу освіту»;
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація Закону не потребує виділення додаткового фінансування з державного чи місцевих бюджетів.
6. Прогноз результатів
Реалізація положень законопроєкту у разі його ухвалення забезпечить збереження кадрового потенціалу закладів вищої освіти, гарантуватиме виконання державних освітніх програм, підвищить стабільність функціонування системи освіти в умовах воєнного стану та відповідатиме принципу балансу між потребами оборони держави і правом громадян на освіту.
Водночас, діючою редакцією Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не охоплено педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, що здійснюють викладацьку діяльність без наукового ступеня, що створює загрозу невиконання мобілізаційного завдання із забезпечення в умовах воєнного стану державних гарантій у сфері освіти для задоволення потреб національної економіки, військових формувань та населення України, визначеного статтею 571 Закону України «Про освіту» і додатком 8 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2018 року.
Згідно з Доповіддю про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2024 році, підготовленою
Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, у ЄДЕБО містяться відомості про 93 750 осіб, що здійснюють викладацьку діяльність у закладах вищої освіти за основним місцем роботи, з яких 39 492 — чоловіки. При цьому 91,2 відсотка з них вже мають науковий ступінь і, відповідно, охоплені чинною нормою закону.
Таким чином, розширення категорій надання відстрочки педагогічним і науково-педагогічним працівникам закладів вищої освіти незалежно від наявності наукового ступеня не призведе до суттєвого скорочення мобілізаційного потенціалу держави, але сприятиме залученню фахівців-практиків до викладацької
діяльності у закладах вищої освіти, зберегти кадровий потенціал та забезпечити безперервність освітнього процесу.
3. Основні положення проєкту акта
Проєктом Закону передбачається забезпечити в умовах воєнного стану державні гарантії у сфері освіти для задоволення потреб національної економіки, військових формувань та населення України. Законопроєкт передбачає уточнення порядку та усунення існуючих прогалин у законодавстві в частині реалізації здобувачами освіти права на відстрочку на військову службу за призовом під час мобілізації, а також розширення відповідного права на педагогічних і науково-педагогічних працівників незалежно від наявності в них наукового ступеня.
4. Правові аспекти
У відповідній сфері суспільних відносин діють:
Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»;
Закон України «Про правовий режим воєнного стану»;
Закон України «Про освіту»;
Закон України «Про вищу освіту»;
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація Закону не потребує виділення додаткового фінансування з державного чи місцевих бюджетів.
6. Прогноз результатів
Реалізація положень законопроєкту у разі його ухвалення забезпечить збереження кадрового потенціалу закладів вищої освіти, гарантуватиме виконання державних освітніх програм, підвищить стабільність функціонування системи освіти в умовах воєнного стану та відповідатиме принципу балансу між потребами оборони держави і правом громадян на освіту.