Відстрочка для власників які надають житло ВПО безкоштовно новий закопроєкт читати аргументацію та перспективи
За пояснювальною запискою до законопроєкту №14037 від 12.09.2025 за подання народного депутата. В Україні станом на червень 2025 року, за даними з відкритих джерел, офіційно зареєстровано 4,59 мільйона внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Близко 50% переселенців мають труднощі з житлом. Держава забезпечує тимчасовим житлом лише мізерну кількість ВПО. Станом на середину 2025 року було доступно лише 75 тисяч місць, а потреби, зрозуміло, на порядки більші.
Ще складніша ситуація з будівництвом нового житла для ВПО, із зрозумілих причин.
Схвалення і презентація різних стратегій мало тішать цих громадян України, які через військові дії змушені були залишити рідні місця і переселитися у більш безпечні регіони. Адже їм потрібна реальна і дієва допомога сьогодні, а не просто гарні презентації і розповіді про наміри допомогти їм в майбутньому. Внутрішньо переміщені громадяни, акцентують, що житлова проблема для них є надзвичайно гострою. Мало хто з них має можливість орендувати житло на ринкових умовах. Водночас, такі співгромадяни зазначають, що, за їх спостереженнями, в різних регіонах є житло, яке тимчасово не експлуатується власниками і яке могли би надавати для проживання ВПО, якби держава забезпечила певні реалістичні стимули для власників такого житла.
Зокрема, пропонують передбачити, що якщо військовозобов’язані надають наявне житло на безкоштовній основі для постійного або тимчасового проживання двом або більше громадянам України зі статусом внутрішньо переміщених осіб, таким громадянам надати відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.
Це і запропоновано у цьому проекті закону. Додатково запропоновано уточнити норму щодо перевірки підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки і передбачити, що ТЦК та СП не мають права здійснювати заходи з оформлення призову на військову службу за наявності у військовозобов’язного документів (копій документів), які підтверджують право на відстрочку.
Також запропоновано зафіксувати, що у разі відсутності оформленної відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, громадянин, на вимогу уповноваженої особи, зобов’язаний пред’явити документи, які підтверджують право на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (або офіційно засвідчені копії). Якщо уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки вважають, що представлені документи не містять достатніх підстав для надання відстрочки від призову на військову службу під чам мобілізації, про це громадянина інформують письмово, з роз’ясненням причин відмови в оформленні відстрочки та вичерпним переліком документів, які треба надати для оформлення відповідної відстрочки. Це все сприятиме зменшенню ризику корупційних та інших ганебних для України дій з боку представників ТЦК та СП.
Ще складніша ситуація з будівництвом нового житла для ВПО, із зрозумілих причин.
Схвалення і презентація різних стратегій мало тішать цих громадян України, які через військові дії змушені були залишити рідні місця і переселитися у більш безпечні регіони. Адже їм потрібна реальна і дієва допомога сьогодні, а не просто гарні презентації і розповіді про наміри допомогти їм в майбутньому. Внутрішньо переміщені громадяни, акцентують, що житлова проблема для них є надзвичайно гострою. Мало хто з них має можливість орендувати житло на ринкових умовах. Водночас, такі співгромадяни зазначають, що, за їх спостереженнями, в різних регіонах є житло, яке тимчасово не експлуатується власниками і яке могли би надавати для проживання ВПО, якби держава забезпечила певні реалістичні стимули для власників такого житла.
Зокрема, пропонують передбачити, що якщо військовозобов’язані надають наявне житло на безкоштовній основі для постійного або тимчасового проживання двом або більше громадянам України зі статусом внутрішньо переміщених осіб, таким громадянам надати відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.
Це і запропоновано у цьому проекті закону. Додатково запропоновано уточнити норму щодо перевірки підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки і передбачити, що ТЦК та СП не мають права здійснювати заходи з оформлення призову на військову службу за наявності у військовозобов’язного документів (копій документів), які підтверджують право на відстрочку.
Також запропоновано зафіксувати, що у разі відсутності оформленної відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, громадянин, на вимогу уповноваженої особи, зобов’язаний пред’явити документи, які підтверджують право на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (або офіційно засвідчені копії). Якщо уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки вважають, що представлені документи не містять достатніх підстав для надання відстрочки від призову на військову службу під чам мобілізації, про це громадянина інформують письмово, з роз’ясненням причин відмови в оформленні відстрочки та вичерпним переліком документів, які треба надати для оформлення відповідної відстрочки. Це все сприятиме зменшенню ризику корупційних та інших ганебних для України дій з боку представників ТЦК та СП.

Мета і завдання законопроекту
Головною метою законопроекту є внесення до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» змін, які посприяють забепеченню на безкоштовній основі постійним або тимчасовим житлом внутрішньо переміщених осіб, а також зменшенню корупційних та інших ганебних для нашої європейської демократичної держави дій з боку представників ТЦК та СП
Загальна характеристика та основні положення законопроекту
Проектом Закону «Про внесення змін до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо сприяння забезпеченню внутрішньо переміщених осіб житлом» пропонується внести зміни до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» з метою сприяння забезпеченню на безкоштовній основі постійним або тимчсовим житлом внутрішньо переміщених осіб завдяки наданню відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язаним, які надають безкоштовно житло для проживання ВПО. Також запропоновано уточнити норму частини сьомої (про перевірку підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки) і передбачити, що у разі відсутності оформленної відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, громадянин, на вимогу уповноваженої особи, зобов’язаний пред’явити документи, які підтверджують право на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (або офіційно засвідчені копії). За наявності у військовозобов’язного документів (копій документів), які підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, заборонено здійснювати заходи з оформлення призову такого громадянина на військову службу (утримування у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, проходження військово-лікарської комісії тощо). Якщо уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки вважають, що представлені документи не містять достатніх підстав для надання відстрочки від призову на військову службу під чам мобілізації, про це громадянина інформують письмово, з роз’ясненням причин відмови в оформленні відстрочки та вичерпним переліком документів, які треба надати для оформлення відповідної відстрочки. Це все сприятиме мінімізації ризиків корупційних та інших ганебних дій з боку представників ТЦК та СП.
Прогноз соціально-економічних наслідків прийняття проекту
Прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо сприяння забезпеченню внутрішньо переміщених осіб житлом» дозволить забезпечити на безкоштовній основі житлом чималої кількості внутрішньо переміщених осіб, а також зменшить ризики корупційних та інших ганебних дій (у т.ч. тих, які в народі називають «бусифікацією») з боку представників ТЦК та СП. А це, відповідно, знизить градус напруги в суспільстві.